maanantai 8. lokakuuta 2012

ORKIDEOISTA

Kirjoitan vähän orkideoistani. Niitä on mulla n. 60. Parhaimmillaan niitä oli n. 120. Olen vähentänyt niitä pikkuhiljaa myymällä hurahtaneille. Kesiksi olen vienyt kaikki pois sisältä, toiset ulos, toiset kasvihuoneeseen. Viime keväänä tein niin, että vein kaikki saattohoitoon omenapuun oksalle. Yritin karsia niitä luonnonmukaisesti ;)  Tiesin, että monet tykkäävät olla ulkona, mutta joistakin olin epävärma. Kuitenkin kaikki kasvoivat ja rehevöityivät tosi paljon. Monet lykkäävät nyt kukkavarsia.

Varmoja kukkijoita ovat Dendrobiumit, varsinkin tämä nobile. Viime syksynä siinä oli 38 kukkaa, nyt muutama vähemmän. Tuoksu täyttää koko huoneen.



9 kommenttia:

  1. Jaa, vai ulkoiluttamisestako se onkin kiinni, että ei minulla koskaan kuki enää sen jälkeen kun ovat kukkakaupasta kotiutumisen jälkeen sen kukinnan lopettaneet. Lehtiä kyllä pukkaavat. Ensi kesänä pihahoidottomuuteen!

    VastaaPoista
  2. Ei voi olla totta ... mikä määrä sulla on niitä ollutkaan!
    Minulla ollut parhaimmillaan 5 ja tällä hetkellä ei ainuttakaan. Kun muutin yli 30 asteen pakkasella omakotitalosta kerrostaloon, niin sen "järkytyksen" kesti kolme orkideaa. Kun olin asunut siinä asunnossa pari kuukautta, niin kaikki kukat saivat tarpeeksi siitä kuumuudesta (luulivat vissiin tulleensa saunaan?). Ostin uuden orkidean, mutta sekään ei viihtynyt hyvästä hoidosta huolimatta ... -no, siinä asunnossa en kyllä viihtynyt minäkään!
    Nyt on viileämpi asunto, valaistuskin sopivampi, joten olen alkanut suunnitella uusien kukkien hankintaa ... Aloitin tulilatvasta ja se tuntuu kyllä viihtyvän, joten ... viimeistään jouluksi tänne kotiutuu uusi orkidea!
    Jos sinulla on orkidean kasvatus- ja hoitovinkkejä, niin kirjoittelehan niistä joskus ...

    VastaaPoista
  3. No, sulla on niitä paljon vau!
    Ilmeisesti sulla on kyllä erittäin hyvä ja tosi vihreä peukalo, sillä mun lakkkaa kukkimasta pian senjälkeen, kun kukkakaupasta kotiin sen tuon.

    VastaaPoista
  4. Nytkin on kotona orkidea talven jäljiltä, eikä uusista kukista tieoakaan...lehtiä vaan pukkaa. Siis ensi kesänä ulkoruokintaan.
    Täytyykin tuon varman kukkijan nimi ottaa ylös. Kiitos.

    VastaaPoista
  5. Orkidea on kaunis kukka <3 T: Suvi

    http://suviskaisen.blogspot.com

    VastaaPoista
  6. O-ou, ompas sulla kokoelmaa! Laita nyt lisää kuvia tulemaan, että saadaan ihastella. Ja ens suvena meilläkin ulkoilutetaan orkideat ;)

    VastaaPoista
  7. Ymmärtääkseni tämä ei ole harrastuksista helpompia!
    Varmastikin suuri nautinto kun onnistuu hoitamaan kukintovauheeseen!

    VastaaPoista
  8. Voi mahotonta! Sinulla on orkideapeukalo kun saat kaikki pysymään hengissä ja kukkimaan. Minulla ei onnistu, tosin kerran kukki uudestaan mutta sitten teki minigripit. Nyt on pari ruukkua taas pöydällä ja kunhan kukkivat nämä kukkavanansa, tuskin uutta syntyy. Harmi, että joudun heittämään ne kompostiin. Sinulla on kiva harrastus...

    VastaaPoista
  9. Olet sinä taitava kasvattamaan orkideoita,minä en saa kukkimaan koskaan uudelleen,kyllä lehtiä pukka mutta ei kukkaa. minäkin toivon kovasti että laitat meidän iloksi niitä meille ihailtavaksi joskus. Orkidea on niin kaunis kukka.

    VastaaPoista

Kiitän vierailustasi ja kommentistasi jo etukäteen. Ilahduttavaa, että jaksoit kommentoida :)