lauantai 10. tammikuuta 2015

ORKIDEOISTA

Edelleen perkaan kuvia, taitaa vain vähän jäädä jäljelle. Aina vain useamman ja useamman kohdalla totean; tuolla ei tee mitään...ja tuosta ei ole mihinkään...toi on sitä ja toi on tätä. Vähiin taitavat jäädä. Mutta mitä sitä roskaa säilyttämään...
Menneenä parina vuosikymmenenä mulla on ollut melkoinen joukko erilaisia orkideoja. Nyt ei taida olla kuin parikymmentä jäljellä tai sitten muutama päälle. Perkaillessani löysin kuvia edesmenneistä. Laitan parista edesmenneestä kuvat.
Tämä Vanda, jonka keskellä istuu kuplia puhalteleva mummeli, oli mulla 7 vuotta ja kukki kaksi kertaa vuodessa yhdellä tai kahdella kuintovanalla.  Sitten se yht'äkkiä muutama vuosi sitten alkoi riutua pois ja se oli hänen loppunsa.

Samoin kävi tälle Chysis aurealle. Se jaksoi elää kansani viisi vuotta. 

 Olen ehkä muutaman kerran ennenkin sanonut, että Phalet eivät oikein tykkää minusta. Ne ovat kaikki tautisia, mutta kukkivat siitä huolimatta. Loput kuvat ovat nykyisistä orkideoista.


 Tämä on ollut vuodesta 2007, se on tummemman punainen kuin kuvassa.

 Tämän nimi on hukkunut muta taisi olla jokin oncidium. Oncidiumit ovat hyvin viihtyviä. Niitä on pari.

 Phale

Tämän nimestä ei ole tullut otettua selvää, ehkä on jokin Miltassia. Lopettelee juuri kukintaa. 

Tällaisia kukallisia tunnelmia vielä tänään. Kukallisia unosia :)

ps. Väriseekö teidän näytöllänne tuo vasen palkki, tässä värisee, mistähän johtunee?

11 kommenttia:

  1. Kauniita niin kuin orkideat aina, tämä alin on kyllä oikein toooosi komea. :) Hienoa, että jaksat perata kuvia, minun pitäisi tehdä samaa urakkaa, mutta aina vaan keksin hyviä tekosyitä ja siirrän projektia tuonnemmaksi...

    VastaaPoista
  2. Hienoja ovat! Mikähän lie kun ei tule noita hankittua, yksi vain on mulla ja perhosorkidea sekin. Mulla ei yleensä sisäkukat menesty, pitäisi noita kokeilla enemmän, jos kukkisivat.
    Ei värise täällä silmissä, vaikka joskus kyllä vipattaakin.

    VastaaPoista
  3. Rakastan orkideoita, mulla on neljä, kaksi valkoista, vaaleanpunainen ja vaalea lila...nimistä minulla ei ole hajuakaan, ovat olleet minulla jo useamman vuoden ja kyllä ne kahdesti vuoteen uskollisesti kukkivat :))) Ja kuinka kauan ne kukat aina kestävätkään, iloa pitkäksi aikaa <3
    Ei värinää täälläkään (tavallista enempää : P )

    VastaaPoista
  4. Orkideat ovat kauniita ja sun kuvat upeita!
    Itsellä orkideoita on "peräti" kolme ja yksi niistä on kukkinut useasti näiden meidän parin vuoden yhteiselon aikana :)

    VastaaPoista
  5. Kyllä on niin todella kauniita!
    Mulla vaan ei orkideat tykkää kasvaa, kuolee heti ekan kukinnan jälkeen pois.
    Mutta sullahan on se vihreä peukalo!

    VastaaPoista
  6. Siis sulla on VAAN parikymmentä orkideaa. :)

    Kauniita, vielä kauniimpia, mahtaaks rumaa orkideaa ollakaan.

    VastaaPoista
  7. Sivusi ei saa minua värisemään, mutta orkideat kyllä. Suorastaan "pelkään" niitä, koska en osaa hoitaa ollenkaan. Yksi minulla on eikä kukan kukkaa moneen vuoteen. Ihastelen siis sinun kukkiasi : )

    VastaaPoista
  8. Olet sinä aikamoinen viherpeukalo, pelkästään 20 orkideaa. Minulla on parhaillaan yksi ja hyvä, jos saan sen toisen kerran kukkimaan. Harvinaista sekin.
    Tuo Wanda on kyllä aivan hurmaava upeine yksityiskohtineen - kuplineen.
    Ei muuten värise mikään minun näytölläni.

    VastaaPoista
  9. Ei onnistunut minulta tuo silmiin katsominen. Tulinkin sitten tänne kukkia ihastelemaan.

    VastaaPoista
  10. Ihastuttavia orkideoja, niin edesmenneet kuin vielä elävätkin. Minulla ei sinun blogisi palkit värise, mutta joissakin muissa blogeissa värisee, muun muassa omassani. Huomasin, että värinä minulla ja muuallakin alkaa tuosta jäsenruudukosta; sen alapuolella olevat palkin elementit värisevät. Siksi siirsin sen ruudukon omassa blogissani mahdollisimman alas, ettei häiritsisi niin kovasti, kun ruudukon alapuolella ei ole paljonkaan tavaraa. Minua värinä häiritsee.

    VastaaPoista

Kiitän vierailustasi ja kommentistasi jo etukäteen. Ilahduttavaa, että jaksoit kommentoida :)