perjantai 17. helmikuuta 2012

MARTTA-TÄDIN PÖNTTÖ

Jotkut muistanevat 6o-luvulta nämä jakkarat. Usein niissä pidettiin käsitöitä. Minullekin näitä on kerääntynyt pari. Aikasemmin yhdessä postauksessa kerroin Martta-tädistä. Tämän pöntön tuunaamisen olen omistanut hänen ja hänen sisarensa, Annan muistolle. Anna oli hyvin ahkera käsitöiden tekijä, ja meille on tullut useita hänen nimikoimin ja virkkaamin pitsein koristeltuja lakanoita. Irtonaisia pitsejä on myös paljon. Tämän pöntön kannen päällystin heidän käytössään olleella verholla. Kangas on jo melko haurastunutta, eikä sitä enää voi pestä tai muutenkaan käsitellä. Puhki haurastuneista tyynyliinoista leikkasin Annan nimikirjaimia ja pistelin reunat heidän helmilangallaan. Tein heidän nuoruudenkuvistaan kuvat heiltä jääneelle pellavalle ja reunustin ne heidän pitsillään (konetekoista). Tein pikku ruusuja heidän koristenauhastaan. Yläreunan pitsiä en ole vielä pistellyt kiinni, koska tarkoitus on laittaa siihen Annan virkkaamaa tosi kaunista kukkaköynnöspitsiä, mutta olen hukannut sen käsistäni johonkin. Olen kontannut talossa pitkin poikin ja etsinyt viikon verran. Olen kääntänyt joka mahdollisen paikan, enkä löydä mistään. Olen toivoton tohelo:-(  Pakolla sen on  joskus jostain eteen tultava. Rullalle kääritty, -sehän ei voi olla muualla kuin siinä laatikossa, missä se on pari vuosikymmentä ollut, mutta ei vain ole.  Tämä pitsi on nyt väliaikaisesti, onhan sekin Annan tekemä.
Pohjassa on päivämäärä, milloin Martta on tämän saanut.

Vasemmalla Anna-täti ja oikealla Martta

 


3 kommenttia:

  1. Heino tuli Martta-tädin pöntöstä...☺

    Muistan hyvin nuo pöntöt...

    VastaaPoista
  2. Hiano pönttö. Mun isoveljellä oli myös tommonen, mutten muista mihinkä on joutunut veljen kuoleman jälkeen. Se oli punaista kudottua kangasta. Hyvä idea päälystää pönttö ja sulla tuplahyvä kun tarina ja muistot mukana :)
    Tsekkailin myös muita postauksiasi joita olet urakoinut kun olin matkoilla.

    VastaaPoista
  3. Komia on. Tuollaista jakkaraa olen metsästänyt kirppareilta, mutta ei ole vielä tullut vastaan. Tulee vielä. olen siittä varma.

    VastaaPoista

Kiitän vierailustasi ja kommentistasi jo etukäteen. Ilahduttavaa, että jaksoit kommentoida :)